Wat een preventiemedewerker doet met de wet Huis voor klokkenluiders

preventiemedewerker klokkenluider

Per 1 juli 2016 geldt de wet Huis voor klokkenluiders. Deze verplicht organisaties waar 50 of meer mensen werken een meldregeling te hebben. Hierin moet staan hoe de werkgever omgaat met meldingen van een vermoeden van een misstand. Interessante materie, maar wat moet je daarmee als preventiemedewerker?

Als preventiemedewerker maak je werk van een gedegen beleid inzake ongewenst gedrag. De Arbowet verlangt dat ook. Werkgevers moeten een beleid voeren gericht op voorkomen van ongewenst gedrag en indien dat niet mogelijk is beperking van psychosociale arbeidsbelasting. Onder psychosociale arbeidsbelasting verstaat de wetgever seksuele intimidatie, agressie en geweld, pesten en werkdruk in de arbeidssituatie die stress teweegbrengen. Ongewenste gedrag is dus een groot onderdeel van psychosociale arbeidsbelasting. Bij goed beleid inzake ongewenst gedrag past een gedegen meldregeling en goede opvang en bijstand, bijvoorbeeld door een vertrouwenspersoon. De wet Huis voor Klokkenluiders is voor preventiemedewerkers een mooi aanknopingspunt om (opnieuw) naar de meldregeling(en) en de werkwijze van de vertrouwenspersonen en de klachtencommissie binnen je bedrijf of instelling te kijken...

Dit artikel lezen...
... en toegang tot alle artikelen en tools op Werk & Veiligheid?

Dat kan nu voor

€ 245,00

per jaar

Met een abonnement op Werk & Veiligheid hebt u ook toegang tot Arbeidsveiligheid.net en de complete Arbowet- en regelgeving op Arbowetweter.nl!

Beleid en overheid