Staking streekvervoer voor minder druk

Beleid en overheid
Nieuwsartikel
vakbonden, fnv, cnv

Werknemers in het streekvervoer gaan donderdag 4 januari staken voor betere arbeidsomstandigheden. Volgens de vakbonden FNV en CNV weigeren werkgevers betere cao-afspraken te maken om werkdruk te verminderen en hun werknemers loonsverhoging te geven.

 

Naar aanleiding van moeizame cao-onderhandelingen legden CNV en FNV de werkgevers, Connexxion, Arriva, Syntus, Qbuz en EBS, een ultimatum op. Ze waren echter niet tevreden met de reactie van die werkgevers.  ‘Ze hebben ons wel een brief gestuurd waarin staat dat ze bereid zijn om te praten. Maar alleen praten is niet genoeg,’ zegt CNV-bestuurder Sanne van der Meulen tegen Dagblad Trouw.

 

Geen plaspauze

Omdat de werkgevers onvoldoende toegaven, komen de vakbonden dus met een staking. De belangrijkste eisen: een loonsverhoging van 3,5 procent per jaar en verlaging van de werkdruk. Volgens FNV en CNV is de werkdruk tegenwoordig zó hoog, dat buschauffeurs soms niet naar het toilet gaan. Daarnaast zou het vaak voorkomen dat zij vier uur achter elkaar rijden of een lunchpauze moeten overslaan.

 

Niks van waar

Volgens de bonden zijn de werkgevers niet van plan om de werkdruk te verlagen en houden zij vast aan een loonsverhoging van maximaal 2 procent per jaar. Niks van waar, zegt Fred Kagie in Trouw. Hij is de voorzitter van werkgeversorganisatie Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV). ‘We waren nog helemaal niet uitonderhandeld. Die 2 procent gold helemaal niet als eindbod en ook over de werkdruk waren we niet uitgesproken.’ Kagie, die tevens directeur is van Qbuz, erkent daarbij wel dat chauffeurs vaak last hebben van werkdruk. ‘Maar geen plaspauze? Of vier uur achtereen achter het stuur? Daar klopt niets van.’

 

Meer stakingen

Ondanks de onderhandelingsbereidheid van de VWOV, blijven de vakbonden sceptisch. Ze geven aan dat werkgevers vooral om financiële redenen niet in willen gaan op hun voorstellen. Zo zou het bijvoorbeeld teveel geld kosten om meer personeel in te zetten, zodat de chauffeurs meer tijd hebben om van de ene naar de andere halte te rijden. Hoe dan ook: als de werkgevers niet ingeven, kunnen ze volgens CNV en FNV rekenen om meer en langdurigere stakingen.

 

Bron: Trouw en FD

Lees meer op overzichtspagina Preventie