De praktijk - Preventie

Inspectie tikte vrachtbedrijven op de vingers, maar controleerde nooit meer

De Inspectie verplichtte om met rollenbanen te werken in kleine vliegtuigen. Bagagebedrijven blijken onvoldoende of soms geen rollenbanen te hebben.

Grondpersoneel op Schiphol voert te zware werkzaamheden uit, waarvan de Nederlandse Arbeidsinspectie 12 jaar geleden stelde dat het gezondheidsbedreigend was voor werknemers. De verplichte tilhulpen in de bagagekelder worden nauwelijks gebruikt, omdat ze in de praktijk slecht blijken te werken. Dit blijkt uit onderzoek van Nieuwsuur en de NOS. De onderzoeksjournalisten spraken met meer dan dertig bagagemedewerkers, cargomedewerkers en bedrijfsartsen.

Op Schiphol laten bagage- en vrachtbedrijven hun personeel te zwaar werk uitvoeren, terwijl de bedrijven op de luchthaven hiervoor door de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) al in 2009 op de vingers is getikt. Hierop heeft de NLA in de daaropvolgende 12 jaar niet meer gecontroleerd. Sommige bagagemedewerkers kampen als gevolg van het zware werk met lichamelijke problemen, blijkt uit het onderzoek van Nieuwsuur en de NOS. Bedrijfsartsen die met de onderzoeksjournalisten spraken, waarschuwen dat, als het werk op deze manier gedaan blijft worden, de helft van het personeel een beroepsziekte krijgt.

Gezondheidskundige grenswaarde

Uit het onderzoek van Nieuwsuur en de NOS blijkt dat de afhandelingsbedrijven te weinig doen om het zware werk te verlichten. De NLA constateerde in 2004 dat de gezondheidskundige grenswaarde bij het tillen van bagage twee tot vier keer werd overschreden. In de bagagekelder werden tilhulpen verplicht. In de praktijk worden die nauwelijks gebruikt omdat ze slecht blijken te werken.

De NLA verplichtte in 2004 ook om met rollenbanen te werken in kleine vliegtuigen, om zo het geknield stapelen van koffers te verlichten. Bagagebedrijven blijken te weinig of soms helemaal geen rollenbanen te hebben. Bij de cargo-afdeling werken rolsystemen in vliegtuigen regelmatig niet. Hierdoor moeten medewerkers tegen vrachtplaten van duizenden kilo's duwen.

Interne bedrijfsstukken

Uit het onderzoek blijkt dat verschillende bagage- en cargobedrijven al jaren weten dat het werk in de bagagekelder tot fysieke overbelasting kan leiden. In interne bedrijfsstukken van afhandelaars staat dat de normen voor het maximale tilgewicht overschreden worden, dat medewerkers met lichamelijke problemen kampen en dat het onverstandig is dit werk jarenlang te blijven doen.

De onderzoeksjournalisten van Nieuwsuur en de NOS spraken met zo'n dertig bagage- en cargomedewerkers die op Schiphol werken of kort geleden zijn vertrokken. Zestien van hen vertellen anoniem dat zij gezondheidsproblemen hebben gekregen vanwege het zware werk. Vakbond FNV wil met de afhandelaars en Schiphol om tafel om de tilhulpen razendsnel in te voeren. Ook eist de vakbond dat de Nederlandse Arbeidsinspectie opnieuw op de luchthaven gaat controleren. Zelf laat de NLA weten het teleurstellend te vinden dat de bedrijven zich niet aan de afspraken hebben gehouden. Naar aanleiding van de berichtgeving van Nieuwsuur heeft de NLA al een eerste bezoek gebracht aan de bagagekelders.

Het is voor de FNV geen nieuws dat de fysieke belasting in de afhandeling te zwaar is. Volgens de vakbond worden de arbonormen niet nageleefd en heeft Schiphol dit allemaal laten gebeuren. Schiphol Group en de werkgevers erkennen dat zij niet genoeg gedaan hebben om medewerkers te beschermen. Dat is voor de FNV een mooi moment om de meldingen te verzamelen en te onderzoeken of de vakbond een collectieve rechtszaak kan beginnen.

Bron: Nieuwsuur, NOS en FNV


Source URL: https://www.werkenveiligheid.nl/preventie/de-praktijk/inspectie-tikte-vrachtbedrijven-op-de-vingers-maar-controleerde-nooit-meer