Gezondheidsmanagement - Preventie

Werknemer durft problemen met werkrooster niet aan te kaarten

Van de medewerkers met flexibele werktijden ervaart driekwart problemen met werkroosters door een uitval van personeel, slechte planning of onvoldoende zicht op de benodigde bezetting.

Een groot aantal van de werknemers met onregelmatige werktijden kaart de gevolgen van slechte werkroosters niet aan bij hun werkgever of leidinggevende. Nog geen eens de helft van de medewerkers met flexibele werktijden bespreekt de invloed van werkuren en werkgerelateerde stress op zijn persoonlijke leven en gezondheid te weinig met de werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van Quinyx, de marktleider op het gebied van workforce management.

Slechts 46 procent van de werknemers met onregelmatige werktijden durft problemen als gevolg van slechte werkroosters aan te kaarten bij hun werkgever of leidinggevende. Zij durven met hun werkgever te praten over de invloed van werkuren op hun persoonlijke leven. Een bijna even grote groep werknemers (45 procent) voelt zich comfortabel om met de werkgever te spreken over de invloed die werkgerelateerde stress heeft op de gezondheid. Dit blijkt uit het State of The Deskless Workforce onderzoek van Quinyx onder ruim 1.500 mensen met flexibele werktijden in de horeca, logistiek, retail en zorg.

Gevolgen voor de mentale gezondheid

Van de medewerkers met flexibele werktijden ervaart driekwart problemen met werkroosters door een uitval van personeel, slechte planning of onvoldoende zicht op de benodigde bezetting. Onderbezetting op de werkvloer is een groot probleem. Hier heeft 1 op de 3 medewerkers mee te maken. Dit heeft gevolgen voor de mentale gezondheid van de werknemers. Onderbezetting leidt bij meer dan de helft van de werknemers (56 procent) tot stress op de werkvloer. Voor klanten zijn de gevolgen van slechte werkroosters ook voelbaar. Een derde van de respondenten geeft aan dat het resulteert in langere wachttijden en 30 procent is van mening dat het ook tot slechtere dienstverlening naar klanten leidt.

Luister naar personeel en uit waardering

‘Wie personeel wil behouden, moet zorgen voor goede werkomstandigheden,’ zegt vice-president Maarten de Boo van Quinyx. ‘Daar is een fijne werksfeer met een cultuur van onderling vertrouwen onderdeel van. Daarnaast is het van belang om te luisteren naar personeel en je waardering te uiten. Vraag om feedback en ga hier vervolgens actief mee aan de slag.’

Technologie kan volgens De Boo ook helpen bij het verhogen van de betrokkenheid, autonomie en tevredenheid van werknemers. ‘Software kan automatisch rekening houdt met voorkeuren en wensen van personeel. Ook kunnen algoritmes voorspellingen doen over hoe druk het wordt en hoeveel personeel er nodig is om aan de vraag te voldoen.’ Door deze technologische ontwikkelingen voorkom je niet alleen onder- of overbezetting, maar ook stress op de werkvloer. Betrokken, tevreden en gewaardeerd personeel blijft langer in dienst, ervaart meer werkgeluk en is productiever.

Bron: Quinyx


Source URL: https://www.werkenveiligheid.nl/preventie/gezondheidsmanagement/werknemer-durft-problemen-met-werkrooster-niet-aan-te-kaarten