De praktijk - Preventie

De tijdsplanning van een preventiemedewerker

Wat doet een preventiemedewerker zoal?

Zo op het eerste gezicht beschikken preventiemedewerkers over duidelijke wettelijke taken. Want volgens het ministerie van SZW helpen ze bij ‘de dagelijkse veiligheid en gezondheid en arbeidsomstandigheden’.

De volgende taken kan een PM verrichten:
a. het verlenen van medewerking aan het verrichten en opstellen van een risico-inventarisatie en -evaluatie;
b. nauw samenwerken met en adviseren aan de ondernemingsraad of de personeelsvertegenwoordiging, of, bij het ontbreken daarvan, de belanghebbende werknemers, inzake de genomen en de te nemen maatregelen, gericht op een zo goed mogelijk arbeidsomstandighedenbeleid;
c. de uitvoering van de maatregelen, bedoeld in onderdeel b, dan wel de medewerking daaraan.

Bovenstaande beschrijving is veel te globaal om er een tijdsbesteding uit te halen. Wat doen preventiemedewerkers bijvoorbeeld met die RI&E? Voer je de RI&E uit of coördineer je de uitvoering van de RI&E. In sommige bedrijven is het uitvoeren van een RI&E, of van onderdelen hiervan, veel te ingewikkeld.

Wat als je beeldschermwerkplekken gaat inventariseren? Maar ook: welke bijdrage heb je bij de BHV-organisatie? Of laat je dit over...

Dit artikel lezen...
... en toegang tot alle artikelen en tools op Werk & Veiligheid?

Dat kan nu voor

€ 245,00

per jaar

Met een abonnement op Werk & Veiligheid hebt u ook toegang tot Arbeidsveiligheid.net en de complete Arbowet- en regelgeving op Arbowetweter.nl!


Source URL: https://www.werkenveiligheid.nl/preventie/de-praktijk/de-tijdsplanning-van-een-preventiemedewerker