Waar zouden we zijn zonder slaap?

Gezondheidsmanagement
Achtergrondartikel

De gemiddelde Nederlander gaat om 6 minuten voor half 12 naar bed en staat om 18 minuten over 7 weer op. Dit betekent dat we gemiddeld 7 uur en 54 minuten per etmaal in bed doorbrengen  en dat maakt ons de langste bedliggers ter wereld. Toch is dit een stuk korter dan veertig jaar geleden, toen men nog tussen de acht en negen uur per nacht sliep.

We zijn per nacht ongeveer een uur korter gaan slapen omdat de mogelijkheden om de dag in te vullen de laatste veertig jaar zo enorm zijn toegenomen; televisie, internet en vele andere bezigheden vragen heden voortdurend aandacht. Kortom: geen tijd meer om te slapen. Om zoveel mogelijk tijd te hebben voor alle activiteiten die men wil ondernemen, wordt op de duur van de slaap beknibbeld. Het lijkt gemakkelijk om slaap in te leveren. Veel mensen hebben oog voor voedingsgewoonten, voor het nut van bewegen, voor het belang van sociale contacten en het vergaren van kennis, maar het belang van slaap wordt het liefst vergeten, tot het moment dat 's morgens de wekker gaat.

Ruim een kwart van de Nederlanders voelt zich doorgaans slaperig; 1 op de vier personen van 18 tot 35 jaar en 1 op de drie 40-plussers. Slaperigheid betekent dat men moeite heeft om wakker te blijven en een grote kans heeft om in slaap te vallen.

Slaapgebrek veroorzaakt concentratiestoornissen en tast de reactiesnelheid aan. Het ligt voor de hand dat slaapgebrek de productiviteit negatief beïnvloedt, maar het levert ook gevaar op in het verkeer en bij het bedienen van apparatuur en machines. Daarbij vormt slaapgebrek een oorzaak voor somberheid en humeurigheid. De gevolgen van slaapgebrek bij de Nederlandse beroepsbevolking kosten de samenleving een geschatte 3 tot 4,5 miljard euro per jaar. Het gaat hierbij om ziekteverzuim, de gevolgen van ongevallen en productiviteitsverlies.

Meer over slaap en slaapgebrek op Mens en Gezondheid.

In bijlage die u hieronder kunt downloaden worden zeer pratische tips gegeven over slapen en een gezonde nachtrust. 

Lees meer op overzichtspagina Preventie