De juiste prikkel voor gezonder en veiliger werk

De praktijk
Nudges - onderzoek naar gedragsverandering
Achtergrondartikel

Hoe krijg je het als werkgever voor elkaar dat werknemers veiliger en gezonder werken? In de psychologie wordt onderzoek gedaan naar zogenaamde nudges. Een nudge is een manier om keuzes van mensen te beïnvloeden zonder die keuze duurder of goedkoper te maken en zonder dat mensen in hun keuzevrijheid beperkt worden. Het woord kan worden vertaald naar het Nederlands als ‘duwtje’ en dat is dan ook wat het is: een duwtje in de rug om een gewenste gedragsverandering te bereiken.
 
In een reeks artikelen op Werk en Veiligheid worden enkele tips en aanwijzingen gegeven om werknemers veiliger en gezonder te laten werken, ondersteund door psychologisch onderzoek naar nudges. Dit eerste artikel gaat over (financiële) prikkels. ­­
 
Financiële prikkel werkt niet altijd
Een eenvoudige manier om gewenst gedrag (bijvoorbeeld het dragen van beschermende kleding op een bouwplaats) te bevorderen is het bieden van een financiële prikkel (beloning of boete). Deze financiële prikkels zorgen voor extrinsieke (externe) motivatie. Hiernaast bestaat er ook intrinsieke (interne) motivatie.
 

Dit artikel lezen...
... en toegang tot alle artikelen en tools op Werk & Veiligheid?

Dat kan voor

€ 233,00

p/jaar

Met een abonnement op Werk & Veiligheid hebt u ook toegang tot Arbeidsveiligheid.net en de complete Arbowet-en regelgeving op Arbowetweter.nl!

Lees meer op overzichtspagina Preventie