HNW: regisseer je bereikbaarheid zelf

 

Integratie van werk en privé is inherent aan Het Nieuwe Werken. De verwachtingen van werknemers en werkgevers over telefonische en elektronische bereikbaarheid lopen echter wel eens uiteen. Uit onderzoek, in opdracht van Voiceworks, blijkt dat zakelijke gebruikers best welwillend staan tegenover het altijd bereikbaar zijn voor hun werk, een paar specifieke momenten daargelaten. Altijd bereikbaar zijn kan echter stress opleveren.

Bereikbaarheid

Werknemers werden onder meer gevraagd op welke momenten ze niet bereikbaar willen zijn voor hun werkgever of collega’s. Met 56% was ’s avonds laat na 22:00 uur het moment dat het meest werd genoemd, gevolgd door in het weekend (39%). Opvallend is dat 27% van de respondenten aangeeft altijd bereikbaar te willen zijn voor werkgerelateerde aangelegenheden. Dit percentage ligt aanzienlijk lager dan het aantal respondenten dat privé altijd bereikbaar wil zijn (54%). Uit het onderzoek blijkt verder dat werknemers tijdens kantooruren liever geen privéberichten ontvangen (22%). Op de vraag welke nummers ze het liefst zouden blokkeren, kiezen de ondervraagden vooral onbekende nummers, telemarketeers en ten slotte de werkgever of leidinggevende (6%).

Technostress

Voor bepaalde werknemers kan het stressvol zijn als de scheiding tussen werk en privé steeds meer verdwijnt en ze permanent bereikbaar zijn via hun smartphone. Thuis nog even snel de werkmail lezen en ook in het weekeAltijdnd bereikbaar zijn voor zakelijke gesprekken en berichten. Dit kan leiden tot technostress, aldus het rapport van een verkennend onderzoek van de FNV in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam eind 2012.

Een manier om de ongewenste overlap tussen de privé- en werkgerelateerde bereikbaarheid het hoofd te bieden, is volgens Voiceworks door werknemers de mogelijkheid te bieden hun bereikbaarheid zelf te laten regisseren.

Bron: Voiceworks

Het nieuwe werken