Check je werkplek: Dossier Tillen

Plan van Aanpak
Achtergrondartikel

Lichamelijke belasting staat in de top drie arbeidsrisico’s van werkend Nederland. Op Check je werkplek! is nu het Dossier Tillen te vinden met veell informatie, tools en tips.

"Rouleren van diensten helpt klachten voorkomen"
 
In de horeca is het dragen van dienbladen een fysiek zware bezigheid. Een enkel dienblad weegt natuurlijk veel minder dan het toegestane tilmaximum van 23 kilo, maar veel relatief lichte bladen langdurig achter elkaar tillen, kan wel degelijk klachten veroorzaken. Manager Wouter Verrijn Stuart van café-restaurant Smits Koffiehuis in Amsterdam vond de oplossing in het wijzigen van het dienstrooster.

Ruim drie jaar geleden nam een collega van het bedienend personeel van Smits Koffiehuis afscheid. Na ruim 40 jaar te hebben gewerkt in de horeca kon ze op haar 57ste van haar pensioen gaan genieten. Bij haar afscheid vertelde ze dat het grote genieten een zwart randje zou krijgen omdat haar schouders volledig versleten waren door het jarenlange terraswerk. De prijs voor het sjouwen met dienbladen. Het verhaal heeft manager Verrijn Stuart geraakt. “Ik vond het vreselijk te horen dat het werk zo’n grote fysieke aanslag bleek te zijn geweest.”

Afwisseling van taken
In die tijd was het café-restaurant op het plein voor Centraal Station Amsterdam ook net bezig met het aanpassen van het bestelsysteem. Verrijn Stuart: “We hadden drie vaste monitoren waarop je de bestelling in kon voeren. We onderzochten de mogelijkheid om met computer pockets te gaan werken. Daarmee kun je de bestelling aan tafel al in het  systeem zetten. We besloten dit te gaan doen en dat gaf ons ook gelijk de kans om de diensten op te knippen. Door diensten af te wisselen kunnen we de fysieke belasting spreiden.” Het bedienend personeel van Smits Koffiehuis rouleert in drie diensten. De tapper staat achter de bar om alle drankjes klaar te maken. De runner loopt met dienbladen om de bestellingen uit te serveren. De opnemer bedient de pocket voor het opnemen van de bestelling en het afrekenen met de klant.

Goede sfeer
Het personeel van Smits Koffiehuis is blij met de aanpassing. Verrijn Stuart: “Ze hebben er enthousiast op gereageerd. Het brengt afwisseling en dat is zowel voor je werkplezier als voor je lichamelijke belasting positief. Als manager werk ik zelf mee op de vloer dus ik weet wat de diensten van je vragen. We zorgen ervoor dat er ook binnen een werkdag gewisseld wordt. Het personeel weet dat en gaat daar goed mee om. We hebben een open en goede werksfeer, mensen nemen de ruimte om aan te geven wat ze willen. Zo kwakkelt een meisje in de bediening op dit moment met haar gezondheid en heeft aangegeven daarom liever achter de bar te staan. Ik ben heel blij dat ze dat bij ons aankaart. Op deze manier blijft ze op een verantwoorde manier aan het werk en is de kans op volledige uitval kleiner.”

Zware pannen
Ook in de keuken liggen klachten - vanwege zwaar tillen - op de loer. Sinds een paar jaar heeft het restaurant pannenkoeken op het menu. Dat moest in eerste instantie met zware pannen. “We hebben een pannenkoekenapparaat overwogen, maar die paste niet in de keuken.” In de zoektocht naar een oplossing heeft Verrijn Stuart goed naar zijn keukenpersoneel geluisterd. “Zij zijn als koks de deskundigen. De oplossing vonden we in een lichtgewicht pan die ook nog eens perfecte pannenkoeken bakt.”

Manager Wouter Verrijn Stuart is op dit moment een nieuwe RI&E aan het invullen. “De oude is verlopen. Het invullen van de RI&E is een mooi moment om in kaart te brengen waar de verbeterpunten liggen.” Zorgen voor goede arbeidsomstandigheden vindt hij belangrijk. “Werken in de horeca is lichamelijk zwaar werk. Vroeg stoppen zit er voor ons niet meer in, dus we moeten met elkaar zorgen dat we gezond de eindstreep halen. Het verhaal van de collega die gehandicapt haar pensioen in ging met versleten schouders staat op mijn netvlies gegrift. Ik wil er alles aan doen om dat in de toekomst te voorkomen.”

Lees ook de tiltips van Wouter Verrijn Stuart.

Omgaan met tillen? Doe de werkplekcheck!

Bron: Checkjewerkplek.nl

Lees meer op overzichtspagina RI&E