Chroom-6 voor derde keer op trams aangetroffen

Sinds enige tijd is chroom-6 veel in de actualiteit. Ook op Amsterdamse en Haagse trams werd na onderzoek chroom-6 aangetroffen. In het verleden is chroom-6 veel meer toegepast dan tot voor kort werd aangenomen. Tevens is er bij vele eigenaren van voertuigen, niet bekend of en waar chroom-6 is gebruikt. Naast de goede eigenschappen van chroom-6 (corrosiewerend en goede hechting) kan het in bepaalde gevallen en in bepaalde omstandigheden effect hebben op de gezondheid van mensen en dieren.

Op trams van de provincie Utrecht is Chroom-6 aangetroffen. Dat is in korte tijd het derde geval van Chroom-6 bij een vervoersbedrijf. Begin deze maand werden bij de trams van HTM in Den Haag en bij het Amsterdamse GVB ook chroom-6 aangetroffen.

Onderhoudspartij Stadler, welke verantwoordelijk is voor het onderhoud van de trams van de provincie Utrecht, heeft de tramstellen via een sneltest op de aanwezigheid van chroom-6 gecontroleerd. Hieruit bleek dat er in de conservering van de tramstellen mogelijk chroom-6 aanwezig is. De provincie en Stadler hebben in overleg direct de onderhoudswerkzaamheden stil gelegd.

Sinds enige tijd is chroom-6 veel in de actualiteit. Ook op Amsterdamse en Haagse trams werd na onderzoek chroom-6 aangetroffen. In het verleden is chroom-6 veel meer toegepast dan tot voor kort werd aangenomen. Tevens is er bij vele eigenaren van voertuigen, niet bekend of en waar chroom-6 is gebruikt. Naast de goede eigenschappen van chroom-6 (corrosiewerend en goede hechting) kan het in bepaalde gevallen en in bepaalde omstandigheden effect hebben op de gezondheid van mensen en dieren.

CMR-stof
Chroom-6 is een gevaarlijke stof die na blootstelling, op termijn kan leiden tot ernstige gezondheidsschade in de vorm van kanker of een nadelig effect op de voortplanting. Dit wordt ook wel een CMR-stof genoemd: Carcinogeen, Mutageen, Reproductietoxisch. Aan het werken met CMR-stoffen worden extra verplichtingen gesteld.

Elke chroom-6-verbinding heeft een eigen kleur, aparte samenstelling en unieke eigenschappen. Het verschilt daarom per chroom-6-verbinding hoe oplosbaar ze zijn in water. De mate waarin de chroom-6-verbinding oplost in water is belangrijk, want dat is van invloed op het risico voor de gezondheid.

Blootstelling
Chroom-6 wordt ook door mensen gemaakt vanwege de roestwerende eigenschap. Dat is de reden waarom chroom-6-verbindingen vooral worden aangetroffen in Defensie-, tram- en treinmaterieel. Chroom-6 komt vrij bij het spuiten met chroomhoudende verf of door het geverfde oppervlak te schuren, slijpen, zagen of verhitten. Stof waar chroom-6 in zit, komt dan in de lucht.

De chroom-6-verbinding kan op drie manieren in het lichaam terechtkomen: door inslikken (maag), door inademen (longen) of via de huid. De chroom-6-verbinding moet daarvoor eerst oplossen in het water van het longslijm, maagsap of zweet van de huid. De blootstelling aan chroom-6 kan zowel via inhalatie als via de huid gebeuren. Vanwege de sterk giftige en kankerverwekkende eigenschappen van chroom-6 is het zeer belangrijk dat maatregelen worden getroffen die ervoor zorgen dat de medewerkers geen nadelige gezondheidseffecten ondervinden van dit werk. De Inspectie SZW heeft hiervoor een veilige werkwijze chroom-6 opgesteld.

Bron: Provincie Utrecht

De praktijk