Gamification als sleutel tot gezonde medewerkers

Hoe je werknemers verleidt om gezonde keuzes te maken

Het is voor elke organisatie belangrijk om fitte en blije medewerkers te hebben. Uit een onderzoek van Achmea blijkt dat 85% van de medewerkers vindt dat de werkgever zich mag bemoeien met hun gezondheid. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers aan de slag gaan met hun gezondheid? Je kunt sportschoolabonnementen aanbieden of je leidinggevenden trainen om het gesprek aan te gaan. Of je probeert gamification, een manier om medewerkers écht te motiveren aan hun gezondheid te werken. 

Een spel in een serieuze omgeving
Gamification betekent dat je spelelementen gebruikt in een ‘niet-spel-omgeving’, bijvoorbeeld het werk of onderwijs. Het wordt gebruikt om mensen te verleiden tot bepaald gedrag, bijvoorbeeld het maken van gezonde keuzes. Een goed voorbeeld is de piano-trap: wetenschappers vroegen zich af of ze mensen konden verleiden om de trap te kiezen in plaats van de roltrap. Dit deden ze door een trap te verkleden als piano. De treden kregen de looks van pianotoetsen en elke trede had een andere toon als je erop ging staan. Het was een groot succes: de trap werd 66% meer gebruikt dan normaal.

Hoe gamification werkt
In het pianotrapexperiment werd de nieuwsgierigheid van mensen...

Dit artikel lezen...
... en toegang tot alle artikelen en tools op Werk & Veiligheid?

Dat kan nu voor

€ 236,00

per jaar

Met een abonnement op Werk & Veiligheid hebt u ook toegang tot Arbeidsveiligheid.net en de complete Arbowet- en regelgeving op Arbowetweter.nl!

Duurzame inzetbaarheid