Minder multitasken, meer werk verzetten

Duurzame inzetbaarheid
Filmpje
ga monotasken

Slechts 2% van de wereldbevolking is in staat om te multitasken. Mocht je daar niet toe behoren, dan is het functioneler om gewoon één ding tegelijk te doen, met aandacht. Dus stop met het checken van je telefoon terwijl je een presentatie op je computer maakt en tegelijkertijd een gesprek met je collega voert. Ga liever werken in een flow en daarna met aandacht een gesprek voeren met je collega.

De wereld is gevuld met heel veel informatie. En je agenda is gevuld met heel veel taken. En dan zijn er nog allerlei collega’s die van alles van je willen. Maar het aantal uren in de dag wordt niet meer. Dus dan is het heel verleidelijk om zoveel mogelijk dingen tegelijk te doen. Maar daar zitten ook veel nadelen aan. Je hersenen kunnen multitasken niet aan. Als je twee dingen tegelijk doet, geef je je hersenen niet de tijd om de informatie te verwerken. Dus blokkeert je grijze massa, waardoor je fouten gaat maken en dingen vergeet. Als je multitaskt heb je misschien het idee dat je meer gedaan krijgt, maar in werkelijkheid doe je minder en gaat de kwaliteit van wat je doet achteruit.

Minder fouten en meer energie
De oplossing daarvoor is simpel: ga monotasken. Een ding tegelijk doen dus. Dat is namelijk efficiënter en effectiever en doordat er minder onderbrekingen zijn maak je minder fouten. En denk eens aan de rust die het je kan geven. Door je te concentreren op één ding tegelijk ervaar je veel minder stress. En daar krijg je dan weer veel energie van. Bovendien verbetert je communicatie als je geconcentreerd bent en écht naar iemand luistert. Wat je weer je relaties ten goede komt.

Bekijk hier het zomerinspiratiefilmpje waarin Paolo Cardini vertelt waarom monotasking echt een goed idee is (3 minuten):

Of bekijk hier de versie met Nederlandse ondertiteling

Overtuigd? Dat hebben we nog wat tips voor je die helpen bij het monotasken.

>> Begin klein
Als je gewend bent om iedere 2 minuten je telefoon te checken, kun je dat niet zomaar een half uur niet doen. Dus bouw je je spanningsboog langzaam op. Kun je vijf minuten ongestoord een artikel lezen? Probeer het morgen een paar minuten langer.

>> Sta rustig op
Als je begint met rennen vanaf het moment dat je wakker schrikt, is de kans groot dat je de hele dag gehaast blijft en dus gaat multitasken. Begin de dag met een goed ontbijt, vijf minuten mediteren of een rondje hardlopen en je staat in de startblokken om de dag geconcentreerd te beginnen.

>> Zet je telefoon uit
Als je je aandacht volledig op één taak wilt richten, moet je niet afgeleid worden. Dat is voor veel mensen heel moeilijk met de magnetische aantrekkingskracht die mobiele telefoons lijken te hebben. Dus zet je telefoon op vliegtuigstand en je e-mail uit. Daar zijn ook apps voor, zoals StayFocusd, Anti-Social en Pause.

>> Maak twee to do-lists
Een lange to do-list geeft rust in je hoofd, maar kan er ook voor zorgen dat je toch gaat multitasken, ‘want er is nog zoveel te doen’. Maak daarom ook een to do-list voor de dag met daarop twee of drie punten die je die dag echt wil doen. Dat is een stuk haalbaarder en maakt dat je geconcentreerd te werk kunt gaan.

>> Begin met het stomste
Als je de taak waar je het meest tegenop ziet eerst doet, is alles wat daarna komt makkelijk. Dat maakt de kans groter dat je daarna geconcentreerd verder kan.

>> Geef je hersenen pauze
Denk een paar keer per dag een paar minuten aan niks. Staar uit het raam, loop een rondje of drink wat water. Als je dit makkelijk vergeet, kun je een app installeren zoals Time Out of SmartBreak die je herinnert aan je minipauze.

>> Maak afspraken met collega’s
Is het op jouw werkplek soms te gezellig? Of wil die nieuwe collega wel heel veel van je weten? Spreek af wanneer je hen al je aandacht kan geven, zodat ze je niet afleiden als je in volle concentratie aan het werk bent.

Meer zomerinspiratie nodig? 
Waarom het tijd is om te vertragen
De perfecte balans tussen werk en privé
Zo stop je slechte vergaderingen
Alle regels over boord
Hoe stress je vriend kan worden 

Lees meer op overzichtspagina Preventie