40-urige werkweek niet meer van deze tijd

Psychosociale arbeidsbelasting
Nieuwsartikel

De klassieke arbeidsvoorwaarden zijn in de ogen van werkend Nederland verleden tijd. De 40-urige werkweek en het hebben van vakantiedagen is niet meer heilig. Dit blijkt uit het jaarlijkse HR Benchmarkonderzoek van HR-dienstverlener Visma Raet.

Opvallend is dat ook werkgevers en leidinggevenden het hiermee eens zijn. De helft van hen geeft aan dat het hen niet uitmaakt hoeveel vakantiedagen medewerkers opnemen, als de output maar van goede kwaliteit is. Daarnaast is een 40-urige werkweek volgens werkend Nederland niet meer van deze tijd. Ruim de helft van hen (55%) vindt het ouderwets. Ook dit beamen werkgevers: slechts 30 procent vindt 40 uur werken of meer nog wel van deze tijd. Kortom, de ouderwetse arbeidsvoorwaarden mogen overboord.

‘Zowel medewerkers als werkgevers zien dat werkafspraken die ten tijde van de Industriële Revolutie gemaakt zijn, niet meer passen bij de tijd waarin we nu leven,’ zegt Joke van der Velpen, Kennismanager bij Visma Raet. ‘Toch blijven organisaties vastgeroest zitten in deze oude gebruiken, terwijl de wereld om ons heen verandert. Het wordt tijd dat we een verandering van mindset bij zowel de werkgever als de medewerker teweeg brengen en accepteren dat de 40-urige werkweek niet meer van deze tijd is.’

Meer werken is niet altijd beter, volgens Van der Velpen. Zij benadrukt dat het allereerst belangrijk is dat mensen doen wat ze leuk vinden. ‘Intrinsieke motivatie is de sleutel. Daarnaast zijn verantwoordelijkheid, vertrouwen en duidelijke doelstellingen de basis voor een goede samenwerking. Wanneer een medewerker weet wat hij moet opleveren en wanneer, het vertrouwen krijgt en verantwoordelijkheid neemt, kun je als organisatie sturen op output in plaats van op aanwezigheid. Bovendien is een goede balans van werk en privé voor medewerkers het meest bepalend voor hun werkgeluk, zo bleek al uit het HR Benchmarkonderzoek van vorig jaar. Gelukkige medewerkers en goede resultaten, dat is wat je als organisatie wil bereiken.’

Bron: Visma Raet
 

Lees meer op overzichtspagina Preventie