Stress, een goed gesprek helpt

De gespreksleidraad werkstress

Stress, soms is het handig. Stress houdt je scherp voor korte piekmomenten en in acuut bedreigende situaties. Er zijn ook stressreacties die minder nuttig zijn. Zo kun je nachten wakker liggen van werk dat zich opstapelt, problemen met een collega of onzekerheid over het voortbestaan van je functie, zonder dat dit iets bijdraagt aan de oplossing van het probleem.

Bovendien: van langdurige stress kun je goed ziek worden. Wanneer je de minder nuttige stress- reacties al in een vroeg stadium herkent, is het verstandig om het aan te pakken. Zo kun je erger voorkomen en blijf je lekker in je vel zitten.

Stress heeft negatieve effecten op iedereen: de medewerker, zijn sociale omgeving, de collega’s en de organisatie. Het is dus in ieders belang dat we de stress- reacties tijdig herkennen en daarop reageren. Maar hoe pak je dat aan? Laten we beginnen met een goed gesprek.

De gespreksleidraad werkstress
Het is in ieders belang dat we signalen van stress tijdig herkennen en hierover in gesprek gaan. Maar hoe pak je dat aan? Speciaal hiervoor heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in samenwerking met FNV Formaat en SBI een gespreksleidraad ontwikkeld. Met de gespreksleidraad zet je het thema werkstress op de agenda en leer je van elkaar. Ook ontstaat inzicht en kunnen eventuele problemen worden voorkomen.

De leidraad bestaat uit twaalf gesprekskaarten. Iedere gesprekskaart belicht een thema. Je kaart zo letterlijk telkens een stressthema aan. De gespreksleidraad is te downloaden op de site van Duurzame Inzetbaarheid.


Voor wie?
De gespreksleidraad Werkstress is voor iedereen. De medewerker staat weliswaar centraal, maar iedereen heeft een rol in het voorkomen van stress: medewerker, collega, werkgever, OR, HR, preven- tiemedewerker enz. Met de gespreksleidraad zet je het thema werkstress op de agenda en leer je van elkaar. Regelmatig met elkaar in gesprek gaan, helpt in de bewustwording en het doorbreken van het taboe op werkstress. Ook ontstaat inzicht en kunnen eventuele problemen worden voorkomen. Gebruik de gespreksleidraad regelmatig en in verschillende groepen, bijvoorbeeld voor een team- of afdelingsbijeenkomst en in een gesprek tussen leidinggevende en mede- werker(s). Maar ook in een gesprek met een mix van diverse spelers van de organisatie (bijvoorbeeld de OR en HR) of van verschillende organisaties (bijvoorbeeld een sectorbijeenkomst) kan je veel ideeën genereren.


Hoe ga je te werk?
De leidraad bestaat uit twaalf gesprekskaarten, zoals weer- gegeven in het overzicht. Iedere gesprekskaart belicht een thema. Je kaart zo letterlijk telkens een stressthema aan.


Bron: duurzameinzetbaarheid.nl
 

Psychosociale arbeidsbelasting