Collectief ontslag: wat moet er geregeld worden?

Met name grote bedrijven besteden steeds meer aandacht aan opvang en nazorg bij ontslaggesprekken (ook wel aanzeggesprekken genoemd of collectief outplacement). En niet alleen omdat ze zich verantwoordelijk voelen. Want het kan ook wat opleveren. Toch gaat het nog vaak fout. Wat het meest misgaat? Te weinig aandacht voor de opvang achteraf. Doordat de focus op veel andere aspecten ligt, gaat de organisatie er vaak vanuit dat de collega’s onderling wel voor zorgen voor de opvang. Maar dat is lang niet altijd zo. 

Verlies

Steeds meer medewerkers verliezen door corona hun baan. De impact van COVID-19 op de omzet en bedrijfsvoering is enorm. Dit betekent voor veel organisaties dat ze (tijdelijk) afscheid van medewerkers moeten gaan nemen. Steeds meer, met name grote, bedrijven begeleiden ontslagen goed. Logisch, want als je de begeleiding goed aanpakt, levert dat een positieve uitstraling voor je bedrijf op. Zowel in- als extern. Dus ook bij de mensen die zijn ontslagen. Dat vertelt zich rond op: ‘Ze hebben me dan wel ontslagen, maar er is goed voor me gezorgd.’ 

Teveel aandacht voor de procedure en te weinig voor het gesprek en de opvang

Wat opvalt is dat er veel aandacht is voor...

Dit artikel lezen...
... en toegang tot alle artikelen en tools op Werk & Veiligheid?

Dat kan nu voor

€ 245,00

per jaar

Met een abonnement op Werk & Veiligheid hebt u ook toegang tot Arbeidsveiligheid.net en de complete Arbowet- en regelgeving op Arbowetweter.nl!

Preventie en beleid