Wat een manager kan doen om stress te voorkomen

Werkdruk en -stress staan hoog op de agenda. Zowel in het onderwijs als in de zorg krijgt het alle aandacht. Onlangs bleek dat ook in de ICT en in de financiële wereld de stress hoog is opgelopen. ‘Er moet wat gebeuren’, is de algemene opinie. Maar wat kun je er als leidinggevende aan doen?

Het is te gemakkelijk om alleen de manager of teamleider als verantwoordelijke te zien van werkgerelateerde stress. Maar je hebt wel verantwoordelijkheid in het bewustwordingsproces. Maak daarom je mensen bewust van wat werkstress is en wat je er samen aan kunt doen.

In het standaardwerk ‘Stress and the Manager’ (1979) maakte Karl Albrecht uitgebreid studie van werkstress. Hij onderscheidt vier typen stress, die natuurlijk niet alleen voor managers gelden:

1. Tijdgerelateerde stress
2. Toekomstgerelateerde stress
3. Situationele stress
4. Persoonsgebonden stress

Hoe verhouden deze vier typen stress zich tot elkaar? En, belangrijker nog, wat kun je eraan doen?

1. Tijdgerelateerde stress is eigenlijk tijdsgebrek-gerelateerde stress. Heb ik genoeg tijd om te doen wat gebeuren moet? Komt het wel op tijd af? Drie beproefde oplossingen:

  • Maak een lijst van alles dat gebeuren moet...

Dit artikel lezen...
... en toegang tot alle artikelen en tools op Werk & Veiligheid?

Dat kan nu voor

€ 245,00

per jaar

Met een abonnement op Werk & Veiligheid hebt u ook toegang tot Arbeidsveiligheid.net en de complete Arbowet- en regelgeving op Arbowetweter.nl!

Psychosociale arbeidsbelasting