HR-professionals verwachten meer te gaan coachen

Over tien jaar verwachten HR-professionals voornamelijk coach te zijn. De rol van recruiter maakt dan naar verwachting minder deel uit van het takenpakket.

De rol van de HR-professional is per bedrijf en soms per afdeling anders. Ook zit er een groot verschil in de beleving van de rol per gender. Vrouwen voelen zich het vaakst vertrouwenspersoon, terwijl mannen de rol van coach noemen. Dit blijkt uit onderzoek van implementatiepartner Nextmoves. De HR-professional van de toekomst is coach, verwacht een kwart van de ondervraagden.

Het verschil in de beleving van de rol als HR-professional per gender is groot. 28 procent van de vrouwelijke HR-professionals voelt zich vertrouwenspersoon tegen 16 procent van de mannen. Bijna een kwart (24%) van de mannelijke HR-professionals ziet zichzelf als coach, terwijl dat maar voor 15 procent van de vrouwen geldt. Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 300 HR-professionals.

Meer coach dan recruiter

HR-professionals, zowel mannen als vrouwen, verwachten over tien jaar voornamelijk de rol van coach te hebben (24%). Slechts negen procent verwacht dan nog vooral vertrouwenspersoon te zijn. De rol die men zichzelf in 2030 het minst ziet vervullen, met vijf procent, is die van recruiter. Dat is opvallend omdat recruitment op dit moment nog behoort tot de meest voorkomende verantwoordelijkheden van de HR-professional. Met dertig procent staat recruitment tussen de veel voorkomende verantwoordelijkheden van HR-professionals: training en opleiding (42%), personeelsplanning (38%), coaching (33%) en personeelsadministratie (28%).

“HR-afdelingen zijn aan verandering onderhevig”, zegt Manager Sales Jeroen de Bruijn van Nextmoves. “Voorheen lag de volledige procedure van het aannemen van een medewerker bij de HR-professional, van het schrijven van de vacature en het vinden van de juiste persoon tot de salarisafhandeling.”

Persoonlijke aandacht

In steeds meer organisaties is zichtbaar dat verschillende afdelingen een rol spelen in het recruitmentproces. Er worden bijvoorbeeld recruiters aangesteld op de HR-afdeling en de marketingafdeling richt zich op arbeidsmarktcommunicatie. “Dit is een mogelijke verklaring voor het feit dat zo’n grote groep HR-professionals verwacht in de toekomst niet meer verantwoordelijk te zijn voor recruitment”, zegt De Bruijn. “Positief is dat men aangeeft dat de toekomstige transitie van het HR-vak meer en meer richting aandacht voor medewerkers gaat, met duidelijke focus op training en opleiding, coaching en personeelsplanning.”

Bron: Nextmoves

Rollen en verantwoordelijkheden