TLN, CNV en FNV strijden samen tegen misstanden

Transport en Logistiek Nederland (TLN), FNV Bondgenoten en CNV Vakmensen slaan de handen ineen. De drie partijen trekken samen op in de strijd tegen, in hun ogen, misstanden in de Nederlandse en Europese transportsector.

FNV, TLN en CNV menen dat het voortbestaan van veel Nederlandse en Europese transportbedrijven wordt bedreigd door onduidelijke wetten en regels over toegang tot de markt. Daarnaast worden de huidige regels in de transportsector slecht nageleefd en is de controle hierop gebrekkig. Om de problemen effectief aan te pakken, is een breed maatschappelijk draagvlak van werkgevers, werknemers, politiek en overheid nodig, verklaren FNV, TLN en CNV de samenwerking.

Floris Liebrand, woordvoerder TLN: 'De internationale concurrentie neemt toe, maar ook het misbruik van bedrijven die regels ontduiken. Bijvoorbeeld door goedkope krachten in te zetten en die niet volgens de regels tewerkstellen.'

Door de krachten te bundelen, denken de drie organisaties een sterkere vuist te maken. Ze willen samen met minister Schultz van Infrastructuur en Milieu en minister Asscher van Sociale Zaken kijken hoe de handhaving kan worden verbeterd en naleving van de regels beter kan worden afgedwongen. Alleen op die manier kunnen in de transportsector gelijke concurrentie, verkeersveiligheid, eerlijke en gelijke arbeidsvoorwaarden worden afgedwongen, aldus TLN, CNV en FNV.


Position Paper
Om de wensen van werkgevers en werknemers kracht bij te zetten, hebben de organisaties een position paper opgesteld. In het document wordt opgesomd welke problemen de organisaties zien binnen de transportsector.

Cabotagebeperking

Een grote zorg voor de organisaties is het te vroeg vrijgeven van cabotage. De eerste slag hebben ze gewonnen. Minister Schultz besloot eind februari de cabotageregelgeving voorlopig niet te verruimen. Volgens de minister heeft de Nederlandse transportsector in het algemeen vooral te verliezen bij verdere vrijgave. Vrijgave van de cabotageregelgeving kan pas volgens Schultz als  er sprake is van gelijke sociale condities in het wegtransport in Europa.

Handhaving

Verder pleiten TLN, CNV en FNV voor meer en strenger handhaven. Woordvoerder Liebrand: 'De controle is slecht en bovendien wordt er bezuinigd op inspectie wat wij een heel slecht plan vinden. We zijn daarover in gesprek met de minister.'

De drie organisaties waarschuwen ervoor dat gebrek aan controle en handhaving leidt tot een toenemende  risico op concurrentievervalsing. Bedrijven die de regels aan hun laars lappen hebben vrij spel waardoor eerlijke ondernemers steeds meer moeite hebben om het hoofd boven water te houden. Ook waarschuwen de drie organisaties dat de veiligheid op de weg en de arbeidsomstandigheden van chauffeurs in gevaar komen wanneer regels niet worden nagekomen.

Hotline misstanden
De drie organisaties krijgen steun van de SP. De Socialistische Partij start in april een hotline over misstanden in het vrachtvervoer. Initiatiefnemer is SP-europarlementariër Dennis de Jong die afgelopen dinsdag  op het idee is gebracht na een gesprek met Europees commissaris Kallas. 'Tijdens dat gesprek werd duidelijk dat het goed is om te kijken naar de huidige misstanden in de transport. En daar iets aan te doen', vertelt De Jong woensdagmiddag aan Transport Online.


Download hier het Position paper TLN-FNV-CNV

Bron: Logistiek.nl

Beleid en overheid