Waarom we niet afwijken van onze keuze

Nudges - onderzoek naar gedragsverandering

Hoe krijg je het als werkgever voor elkaar dat werknemers veiliger en gezonder werken? In de psychologie wordt onderzoek gedaan naar zogenaamde nudges. Een nudge is een manier om keuzes van mensen te beïnvloeden zonder een keuze duurder of goedkoper te maken en zonder dat mensen in hun keuzevrijheid beperkt worden. Het woord kan worden vertaald naar het Nederlands als ‘duwtje’ en dat is dan ook wat het is: een duwtje in de rug om een gewenste gedragsverandering te bereiken. 

 

In een reeks artikelen op Werk en Veiligheid worden enkele tips en aanwijzingen gegeven om werknemers veiliger en gezonder te laten werken, ondersteund door psychologisch onderzoek. Dit derde artikel gaat over commitment en consistentie in gedrag

 

Niet afwijken van keuzes
Mensen hebben een diepgewortelde behoefte om zich consistent te gedragen (en consistent over te komen). Wanneer mensen een keuze gemaakt hebben wijken ze hier liever niet meer van af. De Canadese onderzoekers Knox en Inkster ontdekten bijvoorbeeld dat mensen bij paardenraces onmiddellijk na het plaatsen van het bod op een paard zekerder waren dat hun paard zou gaan winnen dan ze waren net voordat ze een bod deden.  

 

Toename van 700%
De...

Dit artikel lezen...
... en toegang tot alle artikelen en tools op Werk & Veiligheid?

Dat kan nu voor

€ 245,00

per jaar

Met een abonnement op Werk & Veiligheid hebt u ook toegang tot Arbeidsveiligheid.net en de complete Arbowet- en regelgeving op Arbowetweter.nl!

De praktijk