Compensatieregeling KLM voor blootstelling chroom-6

Chroom-6 is een metaalsoort en zit in verschillende materialen zoals primers en coatings en is voorgeschreven door leveranciers van vliegtuigen.

Een deel van het KLM-personeel is in de periode 1970 tot 1991 aan chroom-6 blootgesteld. Dat blijkt uit een onderzoek dat KLM door een onafhankelijke commissie van experts heeft laten valideren. Te lange blootstelling aan chroom-6, dat in coatings voorkomt, verhoogt de kans op gezondheidsklachten. De KLM Groep voert momenteel gesprekken met de vakbonden om tot een collectieve compensatieregeling te komen. Oud-medewerkers die met chroom-6 hebben gewerkt worden verzocht zich te melden via het informatiepunt chroom-6 van de KLM Groep.

Uit het onderzoek, dat in 2020 opgestart werd en onlangs werd afgerond, blijkt dat bepaalde personeelsleden van de KLM Groep (KLM Engineering & Maintenance (E&M), Transavia en Regional Jet Center (RJC) en voorloper Martinair) in de periode van 1970 tot 1991 tussen de 10 en 100 microgram per kubieke meter hebben ingeademd. Doordat de wettelijke grenswaarde tussen 1976 en 2017 stapje voor stapje verlaagd is van 100 microgram naar 1 microgram per kubieke meter, is het mogelijk dat een aantal mensen in die periode zijn blootgesteld aan te hoge waardes.

Chroom-6

Chroom-6 is een metaalsoort en zit in verschillende materialen zoals primers en coatings en is voorgeschreven door leveranciers van vliegtuigen. Chroom-6 kan vrijkomen bij het bewerken van materialen waarin chroom-6 is verwerkt of aanwezig is, zoals bij het schuren of lassen.

Om de gezondheid van medewerkers te beschermen, bepaalt de overheid in welke mate medewerkers maximaal mogen worden blootgesteld aan chroom-6. Dit wordt de wettelijke grenswaarde genoemd.Het rapport maakt duidelijk dat voor de meeste functies waarbij medewerkers intensief met chroom-6-houdende materialen hebben gewerkt, de gemiddelde mogelijke blootstelling in de periode 1970 - 1991 tussen 10 en 100 microgram/m3 lag. Gebleken is dat de mogelijke blootstelling van (oud-) medewerkers in een aantal functies in bepaalde perioden hoger kan zijn geweest dan de toenmalige wettelijke grenswaarde en dus ook dan de huidige wettelijke grenswaarde.

Niet altijd binnen de grenswaardes

In de loop van de jaren is de mogelijke blootstelling van medewerkers flink gedaald. Inmiddels wordt bij de KLM Groep al geruime tijd gewerkt binnen de wettelijke huidige grenswaarden. Uit het rapport blijkt ook dat voor het overgrote deel van de functies waarbinnen (oud-)medewerkers in beperkte mate met chroom-6 in aanraking kwamen, de gemiddelde mogelijke blootstelling binnen de toenmalige wettelijke grenswaardes lag.

Toch kan de mogelijke blootstelling in die periode soms ook boven de huidige wettelijke grenswaarde uitgekomen zijn. Het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen heeft de daadwerkelijke blootstelling van (oud-)medewerkers daarbij verlaagd. Vanwege luchtwaardigheidseisen van vliegtuigfabrikanten en een gebrek aan alternatieven, kunnen niet alle toepassingen van chroom-6 vervangen worden. Waar er nog met chroom-6 gewerkt wordt, werken medewerkers met adequate beschermingsmiddelen.

De KLM Groep roept oud-medewerkers op die in het verleden bij het bedrijf gewerkt hebben met chroom-6, om zich te melden (via het informatiepunt chroom-6, zodat zij uitgebreider geïnformeerd kunnen worden. De KLM Groep en de vakbonden voeren op dit moment gesprekken om te komen tot een collectieve compensatieregeling. Betrokkenen worden uiteraard geïnformeerd op het moment dat deze regeling tot stand is gekomen.

Bron: KLM

Gezondheidsmanagement