Veiligheid op het dak

De dakdekkers van Harskamp Dak- en Zinkwerken uit Meppel werken veilig. Met het ankerpunt dat het bedrijf hiervoor heeft ontwikkeld, de Dakhaas, worden ongelukken voorkomen. 

Vier jaar geleden, toen hij nog zelf de daken op ging, maakte Harrie Harskamp een ongelukkige val. In het ziekenhuis dacht hij na over hoe hij deze had kunnen voorkomen. Voor inspecties en kortstondige dakwerkzaamheden op hellende dakvlakken bestaat geen eenvoudig toepasbare bescherming. Een steiger opzetten – ook niet zonder risico’s – duurt vele malen langer dan de werkzaamheden zelf. Het plaatsen van dakrandbeveiliging is bijna net zo tijdrovend en omslachtig. Dakdekkers die efficiënt willen werken, gaan voor korte inspecties en werkzaamheden uiteindelijk vaak onbeveiligd of niet gezekerd het dak op. Met alle risico’s van dien.

Dakhaas
Harskamp ontwikkelde de Dakhaas, een ankerpunt waarmee veilig op daken kan worden gewerkt. ‘Met de Dakhaas, een shootlijntje en een valgordel kunnen dakdekkers en andere vakmensen veilig de daken op’, vertelt Harrie Harskamp. ‘We gebruiken het hulpmiddel nu meer dan drie jaar en hebben er al twee ongelukken mee voorkomen.’

Ongelukken voorkomen

Harskamp wilde de Dakhaas gaan produceren en verkopen. Harskamp: ‘Hoe meer ongelukken met de Dakhaas worden voorkomen, hoe beter’. Maar waar moet je beginnen? TNO, waar Harskamp de Dakhaas wilde laten testen, verwees hem naar Syntens. Innovatieadviseur Marcel Huisman adviseerde bij de octrooiaanvraag, wees Harskamp op subsidieregelingen en begeleidde hem in het traject om voor het CE-keur van TNO in aanmerking te komen.

Gezamenlijk vermarkten

De onderneming verzamelde businesspartners om zich heen om gezamenlijk de Dakhaas te vermarkten. Onder hen de marktleider in bescherming en afdichting van bouwconstructies, een metaaltoeleveringsbedrijf en een organisatie voor zzp’ers die dakonderhoud verrichten bij woningbouwcorporaties. Marcel Huisman begeleidde dit cluster van ondernemers. Huisman: ‘Harskamp is intrinsiek gemotiveerd en heeft een goed verhaal. Vooral ZZP’ers zijn geneigd om zonder (dure) bescherming de daken op te gaan. Met de groeiende ZZP-markt zal de behoefte aan de Dakhaas alleen maar toenemen. Bedrijven die arbeidsveiligheid nastreven, zullen de Dakhaas met open armen ontvangen’.

Laagdrempelig en goedkoop

Harskamp wil de Dakhaas delen met anderen. Als het product op de markt komt, moet een pr-offensief ervoor zorgen dat de Dakbaas geaccepteerd wordt door dakdekkers en andere potentiële gebruikers. Daar zal in veel bedrijven een cultuuromslag voor nodig zijn. De Dakhaas – laagdrempelig en goedkoop – zal aan die veiligheidscultuur zeker bijdragen.

Bron: Syntens

Gezondheidsmanagement