Communiceren over preventie

Rollen en verantwoordelijkheden
Achtergrondartikel

Communicatie is één van de belangrijkste pijlers onder een succesvol preventiebeleid. Je kunt goede maatregelen treffen en afspraken maken, maar als mensen niet op de hoogte zijn of niet overtuigd zijn van het nut van de maatregelen, worden ze genegeerd. Dan is de preventie alleen op papier goed geregeld. Hierbij praktische tips om te communiceren over preventie. 

De hoeveelheid informatie die we op een dag te verwerken krijgen, is enorm. We filteren daarom bewust en onbewust de informatie die we opslaan. De informatie die het stempel ‘belangrijk’ krijgen en dat wat de persoonlijke interesse heeft, krijgt aandacht. Maar dat betekent nog niet dat er ook actief iets mee wordt gedaan: ook zaken waar we positief tegenover staan, zijn in de meeste gevallen al snel weer vergeten. Denk maar aan een film waar je over hoort of een boek dat je graag wilt lezen: als je het niet opschrijft weet je een week later vaak de titel al niet meer, als je je überhaupt nog herinnert dat je erin geïnteresseerd was. Pas als je het nog een keer voorbij ziet komen, schiet het je weer te binnen. Best een uitdaging dus om tussen die enorme stroom aan informatie en die filters heen te komen. 

Dit artikel lezen...
... en toegang tot alle artikelen en tools op Werk & Veiligheid?

Dat kan voor

€ 236,00

p/jaar

Met een abonnement op Werk & Veiligheid hebt u ook toegang tot Arbeidsveiligheid.net en de complete Arbowet-en regelgeving op Arbowetweter.nl!

Lees meer op overzichtspagina Preventie