Personeelstekort in de zorg neemt snel toe

Twee derde van de werkdag van een zorgverlener bestaat uit direct contact met cliënten, patiënten en kinderen. Het restant van de dag vullen zij met administratieve taken en met schoonmaken, terwijl officieel alle tijd en aandacht naar directe zorg moet gaan.

Zorgmedewerkers hebben geregeld met onderbezetting te maken.38% van de werknemers in zorg & welzijn heeft het afgelopen anderhalf jaar collega’s zien vertrekken vanwege de hoge werkdruk of overbelasting door onderbezetting. Een derde van de zorgmedewerkers staat meerdere keren per week met te weinig collega’s ingeroosterd. In apotheken, ziekenhuizen en verpleeghuizen komt onderbezetting het vaakst voor.

Door het tekort aan personeel worden operaties afgezegd, afdelingen gesloten en nemen wachtlijsten zorgelijk toe. Medewerkers die zelfs dagelijks met onderbezetting te maken hebben, komen het vaakst voor bij apotheken (28%), (academische) ziekenhuizen (19%) en in de verpleeghuizen (19%). Dit blijkt uit de tweejaarlijkse FNV Zorg & Welzijnsbarometer, uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Bluefield, waar ruim 12.000 FNV-leden aan mee werkten. Dit jaar stond de barometer in het teken van de effecten van de coronapandemie op het werk.

Verlofuren

Voor de coronapandemie was de werkdruk in de zorg al erg hoog. Uit de FNV barometer blijkt dat een derde van de zorgmedewerkers minder vrij kon nemen, terwijl zij meer verlofuren opbouwden dan in voorgaande jaren. Voor alle zorg- en welzijnsmedewerkers geldt dat 41% van hen geen verlofuren kan opnemen op de momenten waarop zij dat graag willen en ze niet voldoende tot rust kunnen komen.

Opvallend is dat de verschillende maatregelen om de administratieve lasten tijdens de pandemie terug te dringen, weinig effect lijken te hebben. Bijna de helft van het zorgpersoneel geeft aan dat ze het afgelopen anderhalf jaar juist extra administratieve taken kregen. Twee derde van de werkdag van een zorgverlener bestaat uit direct contact met cliënten, patiënten en kinderen. Het restant van de dag vullen zij met administratieve taken en met schoonmaken, terwijl officieel alle tijd en aandacht naar directe zorg moet gaan.

Dagbesteding

Een andere maatregel die vanwege de coronacrisis is ingevoerd, is het sluiten van de dagbesteding. Deze sluiting zorgde voor een toename van fysieke en verbale agressie van cliënten. 72% van de werknemers in de gehandicaptenzorg wil dit zo snel mogelijk teruggedraaid hebben. Werkgevers gebruiken bezuinigingen en het personeelstekort als argument om de dagbesteding niet overal weer te openen.

Bron: FNV

Algemeen sociale veiligheid