30 tips voor gezonde werknemers

Duurzame inzetbaarheid
Achtergrondartikel
30 tips voor gezonde medewerkers

Gezond personeel is wat iedere werkgever wil. Echter is het voor velen nog een raadsel hoe dit bereikt kan worden. Vooral het feit dat veel werknemers te lang achter hun bureau zitten, is zorgwekkend. Het CBS toonde aan dat in sommige bedrijfstakken bijna zeven uur per dag aan het beeldscherm wordt gewerkt.

Dat er echt iets moet gebeuren voor meer gezonde werknemers blijkt ook uit het nieuws dat bedrijven subsidie kunnen krijgen wanneer zij werknemers stimuleren gezonder te leven. De prangende vraag is echter: Hoe wordt mijn personeel gezonder? Deze 30 tips voor gezonde werknemers geven je de juiste handvatten.

Op de werkplek

Tip 1: Stand up!
Lang zittend werken is een absolute don’t. Houd je vergaderingen en meetings daarom eens aan statafels of werk staand aan je bureau. Zo blijft de aandacht er beter bij en onderbreek je de zittijd.

Tip 2: Zorg voor een schoon, opgeruimd kantoor
Geen enkele werknemer zit te wachten op kruimels op zijn toetsenbord of insecten in de kantine. Een hygiënische werkvloer bevordert de gezondheid van werknemers. Zorg voor een schoongemaakt kantoor, dit kan door het inschakelen van een schoonmaakbedrijf, maar kan ook binnen uw eigen personeel worden opgepakt. Zorg er in dat geval voor dat medewerkers weten wat er van hen wordt verwacht betreffende de schoonmaaktaken.

Tip 3: Niet op het puntje van de stoel
Tijdens een horrorfilm kan het geen kwaad, maar achter je bureau is zitten op het puntje van de stoel een absolute afrader. Door deze houding overspan je de spieren in je rug, waardoor rugklachten ontstaan. Zorg dus dat je altijd achterin je stoel zit tijdens het werk.

Beweging & sport

Tip 4: Take a sitting break
Zitten is het nieuwe roken, hoe ga je dit tegen? Heel eenvoudig, door elke 20 minuten een alarm te zetten. Wanneer het alarm gaat, sta je op, reset je de wekker, strek je even uit en loopt een paar meter. Vervolgens kun je weer aan de slag! Hoeveel je naast je werk ook sport, het zitgedrag compenseer je niet. Een sitting break is dus essentieel.

Tip 5: Samen actief worden
Leuke fysieke activiteiten leiden niet alleen tot een hechter team en een leukere sfeer op de werkvloer, het zorgt er ook voor dat iedereen een beetje actiever wordt. Wandelen tijdens de lunch, een interne competitie met verschillende sporten of yogasessies op kantoor zijn zomaar wat voorbeelden om samen actief te zijn.

Tip 6: Niets zo gemakkelijk als de trap nemen
Eén van de meest gemakkelijke tips op weg naar gezond personeel is het motiveren van traplopen. Een goede manier om dit te doen is door motiverende teksten tussen de treden te plaatsen. Traplopen is eenvoudig om toe te passen in de dagelijkse routine, trappen zijn namelijk vrijwel in ieder gebouw en iedereen moet uiteindelijk naar zijn werkplek. Wist je trouwens dat vijftien minuten traplopen gelijk staat aan dertig minuten hardlopen qua calorieverbranding?

Tip 7: Sporten? Wissel cardio en kracht af!
Een goede afwisseling tussen cardio en kracht is erg belangrijk bij het sporten. Ook is het goed om te letten op de balans tussen armen en benen bij het sporten. Trainen van armen moet geprefereerd worden in wat voor vorm dan ook boven dat van benen, aangezien arm trainen anti-inflammatoir is en benen juist ontstekingsbevorderend.  

Tip 8: Stappentellercompetitie
Een goed voorbeeld van hoe je door middel van onderlinge competitie gezond personeel kunt realiseren, is een stappentellercompetitie. Download met zijn allen een stappenteller-app en kijk per dag of week wie de meeste stappen maakt. Uiteraard hoort de winnaar beloond te worden! Is stappen tellen niet genoeg? Overweeg dan de Fitbit Charge HR , niet goedkoop maar naast stappen kun je ook je hartslag en slaaproutine meten. Ook kun je vele andere apps zoals fiets-apps toevoegen aan de Fitbit app. Diegene die het nog een stapje verder willen doorvoeren kunnen (bedrijfsmatig) de Wellmo software aanschaffen en met team virtuele wandelingen maken naar verre bestemmingen.

Eten & drinken

Tip 9: Maak ongezond gedrag bespreekbaar
Om gezonde werknemers te realiseren is het zeer belangrijk dat ongezonde gewoontes bespreekbaar worden gemaakt. Hiervoor is het belangrijk dat er een prettige sfeer heerst binnen de organisatie. Verder moet het onderwerp op een constructieve, opbouwende manier worden besproken. Hoe je dat doet legt Enerjoy uit!

Tip 10: Voorkom de trek in ongezonde snacks
Het is belangrijk dat werknemers ontbijten. Een eiwitrijk ontbijt en lunch voorkomen dat je later op de ochtend of middag last krijgt van een flinke dip die je laat snakken naar ongezonde snacks. Zo blijf je productief gedurende de hele ochtend en middag. Gezonde eiwitrijke producten waar je aan kunt denken zijn eieren, noten en zaden, vis of gevogelte. Ontbijt moet bij voorkeur gegeten worden binnen twee uur na het ontwaken en moet zo’n 20-35% van de dagelijkse calorieën geven.

Tip 11: Meer groente en fruit!
Het klinkt misschien cliché, maar toch kunnen we er niet omheen. Groente zit boordevol vitaminen en mineralen en fruit is het snoep van een gezonde eter. Een gevarieerd voedingspatroon is belangrijk om alle verschillende essentiële voedingsstoffen binnen te krijgen. Aan de kleur van het groente en fruit kun je vaak zien welke voedingsstoffen erin zitten. Door groentes en fruit van alle verschillende kleuren te eten weet je zeker dat je de verschillende voedingsstoffen binnenkrijgt.

Tip 12: Begin de dag met water
Dit komt uit India en wordt ook wel Ushapan genoemd. Het Ushapan principe verwijst naar het drinken van water als je opstaat. Het eerste wat een normaal mens zou doen na het ontwaken in de ochtend is het tandenpoetsen of gehoor geven aan de oproep van de natuur, maar het eerste wat je moet doen na het opstaan is Ushapan. Als je opstaat en je moet binnen 1-2 uur naar je werk dan zijn  1 tot 2 glazen water genoeg. Maar als je vroeg opstaat en je moeten ergens tussen de 3 en 4 uur later naar je werk  dan kun je tot 3 tot 4 glazen water drinken.  Het water moet bij voorkeur lauw tot warm zijn. De diepere gedachten hierachter is dat in de ochtend ons speeksel vol goede bacteriën zit. In plaats van deze uit te spugen bij het tandenpoetsen moeten we deze juist tot ons nemen door water te drinken.

Tip 13: Maak water aantrekkelijker
Ook op de werkvloer is water onmisbaar voor het opnemen van voedingsstoffen en afscheiden van afvalstoffen in het lichaam. Water drinken in plaats van frisdrank is een kleine stap die tot een groot resultaat leidt. Water populairder maken kan bijvoorbeeld door het plaatsen van een waterkoeler op een centrale plek op kantoor.

Tip 14: Weg met de sigaret
Rokers hebben een zes keer zo grote kans op een hartaanval. Help als werkgever je personeel bij het stoppen met roken. Een goede manier is het aanbieden van programma’s gericht op het stoppen met roken.

Teambuilding

Tip 15: Iedereen op de juiste plek?
Het is belangrijk om het energieniveau van mensen te verhogen, zowel fysiek als mentaal. Net zo belangrijk is het om deze (extra) energie te behouden voor de mensen en de organisatie. Om dit te bewerkstelligen is het goed om te weten of iedereen op de juiste plek zit en hoe de teamdynamiek binnen de teams is.

Tip 16: Interactie buiten de werkplek
Gezonde werknemers die lekker in hun vel zitten, dat kan lang niet alleen maar op de werkplek zelf gerealiseerd worden. Breng je personeel ook buiten de werkvloer met elkaar in contact. Belangrijk hierbij is een goede work/life balans. Zorg voor een goede kantine waar men samen kan komen, organiseer borrels op de vrijdagmiddag of spreek af voor een picknick in het park.

Tip 17: Sociaal maatschappelijk betrokken
Goed voor welzijn, gezondheid én teambuilding zijn initiatieven gericht op de lokale gemeenschap. Een goed voorbeeld hiervan is een sociaal maatschappelijke dag, waarop vrijwilligerswerk wordt verricht, even weg van de werkstress. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een uitje met ouderen uit een verzorgingstehuis of het samenstellen van kerstpakketten voor hen die het minder breed hebben.

Mentale fitheid

Tip 18: Dagelijkse ‘mental health break’
Om even te ontsnappen aan de stress die werk kan opleveren is het inschakelen van een mental health break een aanrader. Neem de stress en drukte weg door de computers even uit te schakelen en ruimte te maken voor bijvoorbeeld meditatie of simpelweg dagdromen. Dit hoeft niet langer dan een kwartier te duren, waarna iedereen weer met een frisse blik aan de slag kan.

Tip 19: Mentale fitheid is bijna altijd een gevolg van lichamelijke fitheid
Dit is een notie die in de moderne wereld nog maar al te slecht begrepen wordt. ‘Slechts’ trauma’s, verwaarlozing en rouw zijn hier de uitzonderingen op. Een bijzondere winst op het gebied van lichaam-geest verbeterend welzijn is het in orde maken van je (darm)slijmvliezen en microbioom (flora), maar dit is vaak een hele kunst en is daarom alleen aan te raden onder begeleiding van experts.

Tip 20: Aandacht voor ambities
Vrijwel alle werknemers hebben ambities en doelen. Voor een werkgever is het belangrijk om te ontdekken wat deze zijn. Laat je personeel hardop dromen en kijk hoe persoonlijke ambities gecombineerd kunnen worden met de bedrijfsambities. Wat is er mooier dan samen groeien naar een doel!

Tip 21: Werkgever als goed voorbeeld
Gezond personeel begint bij de werkgever als goed voorbeeld. Eisen en verplichtingen stellen is lang niet altijd dé manier om doelen te bereiken. Inspireer, licht voor, maak mensen bewust en geef het goede voorbeeld als werkgever. Verplichten werkt vaak averechts.

Tip 22: Werktelefoon voor werknemers
Rust buiten werktijd is zeer belangrijk op weg naar gezondere werknemers. Om werk en privé gescheiden te houden is het goed dat medewerkers over een aparte werktelefoon beschikken, naast hun mobiele privé-telefoon. Na werktijd en tijdens vakantie blijven werknemers dus alleen privé bereikbaar en is er ruimte voor ontspanning.

Tip 23: Zzz….
Slaap is essentieel voor de gezondheid: van structureel slecht slapen word je ziek. Helaas slaap je de ene nacht beter dan de andere. Wat kun je er aan doen om iedere nacht goed te slapen?

  • Onderneem een uur voor het slapen gaan alleen nog maar ontspannende activiteiten
  • Vermijd alcohol- of cafeïnehoudende dranken voor het slapen gaan
  • Zorg voor een rustige en donkere slaapkamer
  • Zorg voor voldoende blootstelling aan natuurlijk daglicht overdag
  • Zorg voor voldoende beweging overdag
  • Vermijd sporten vlak voor het slapen gaan
  • Probeer regelmatige bedtijden aan te houden, ook in het weekend
  • Blijf na het ontwaken niet te lang in bed (maximaal half uur)
  • Vermijd dutjes overdag

Extra: Werknemerstips

Tip 24: Laat je gelden
Denk mee met je werkgever over een gezondere werkvloer. Kom met initiatieven die jij en je collega’s zien zitten. Denk bijvoorbeeld aan een wekelijkse gezonde lunch, die elke week bereid wordt door een ander team of een sportdag met collega’s.

Tip 25: Zorg voor vastigheden
Vaste rituelen gedurende je werkdag hebben een positieve werking op jouw gezondheid. Denk hierbij aan een kopje koffie met een collega, of het lezen van een krantje aan het eind van de ochtend. Kleine dingen als deze maken een werkdag minder stressvol en brengen plezier in je werk.

Tip 26: Groen op je bureau
Planten produceren zuurstof en verhogen je productiviteit en creativiteit. Neem een plantje op je bureau of naast je werkplek. Naast de gezonde werking zorgt een plant ook voor een vrolijke sfeer op de werkvloer!

Tip 27: Waar krijg jij energie van?
Zorg dat je doet waar je energie van krijgt. Als je dingen doet die energie van je nemen en te weinig energie geven, ga dan in gesprek hierover met mensen die kunnen helpen dit te veranderen. Als je zoekt naar een omgeving waar je wel energie van krijgt, ga dan een gesprek aan met een loopbaancoach.

Tip 28: Word een vroege vogel
Kijk naar iedere CEO van grote bedrijven en je zult zien dat zij allemaal één belangrijk ding gelijk hebben, namelijk vroeg opstaan. In de vroege uren van de ochtend is het nog lekker stil, in huis, buiten, maar ook vooral in de e-mail. Deze uren kun je gebruiken om:

  • Alvast wat werk te verrichten zonder afgeleid te worden
  • Op je gemak te ontbijten
  • Een work-out te doen
  • Een planning voor de dag te maken

Tip 29: Durf te switchen
Als je niet ‘happy’ bent op je werk, heeft dat ook een effect op je gezondheid. Denk daarom na of dit de baan of functie is die je over vijf jaar nog wilt doen. Ga niet zitten wachten op acties vanuit de werkgever, maar ga zelf achter het stuur van de carrière zitten. Wacht niet op conflicten of transitievergoedingen, hou vooral de eer aan jezelf. Overleg met je manager wat jou mogelijkheden nog zijn binnen het bedrijf vraag of je een loopbaantraject mag starten om er achter te komen wat beter bij jou past. Neem hiervoor contact op met een loopbaanadviseur die dit samen met jou gaat uitzoeken

Tip 30: Op naar huis!
Overuren werken en lange dagen maken zijn slecht voor je gezondheid. Bovendien staan overuren lang niet altijd gelijk aan kwalitatief beter werk. Hoewel het soms lastig is, is het beter om na een dag werken van 9 tot 5 af te sluiten en naar huis te gaan. Morgen weer een dag!

 

Dit artikel is eerder verschenen op: www.lengersdorf.nl            

Lees meer op overzichtspagina Preventie