Beweging onder werktijd is goed voor lichaam en geest

Preventie en beleid
Nieuwsartikel
Voor de coronacrisis kwamen de meeste werknemers al zittend hun dag door. Dat is met het thuiswerken niet sterk veranderd. Je werkzaamheden even onderbreken voor de was doen of een kleine wandeling is goed voor lichaam en geest.

Onder werktijd vaker je stoel uitkomen is goed voor je creativiteit, humeur en productiviteit. De onderbreking van je werkzaamheden geeft een ontspannen gevoel. Daarnaast komt je lichaam in beweging. Door thuiswerken zijn mensen wel meer gaan wandelen, maar dat compenseert niet de ongemerkte bewegingen tijdens reistijd.

Lichamelijke activiteit houdt je lichamelijk en mentaal fit. Dat is algemeen bekend. Het versterkt je afweersysteem, ook niet onbelangrijk in tijden van corona. Toch lijken we dat tijdens het werk te vergeten, met het thuiswerken nog meer dan ‘normaal’ op kantoor. Maak er een gewoonte van om regelmatig tijdens de werkdag te bewegen.

Wandelen
Voor de coronacrisis zaten volwassen Nederlanders gemiddeld 9,3 uur per dag. Bewegingswetenschappers en de GGZ benadrukten aan het begin van de coronacrisis dat wandelen goed is op zowel lichamelijk als mentaal vlak. Als je lichaam in beweging is, is ook je brein in beweging. Dit advies lijkt ook door veel mensen opgevolgd, ziet ook arbeidshygiënist Wendel Post van Arbo Unie. “Het lijkt erop dat we meer zijn gaan wandelen, vooral ommetjes rond het huis.”

“Maar de reistijd die we besparen door thuis te werken, zijn we niet gaan benutten door te sporten”, zegt Post. “De teneur is eerder dat we meer zijn gaan zitten overdag. We hoeven niet eens naar de auto te lopen of ons te verplaatsen van het ene naar het andere overleg. Je klikt gewoon de volgende link aan.”

Thuis bewegen
De mogelijkheden om thuis te bewegen tussen je werk door zijn juist groter. Waarom doen we het niet? Is het de angst dat je minder efficiënt gaat werken of het doorbreken van je vaste patroon? Als je hoofd vol zit, is een blokje om met of zonder hond, of bijvoorbeeld de was ophangen een goede onderbreking. Na enkele minuten ben je opgefrist. Gun jezelf die beweging.

“Want zelfs als je buiten je werk om heel actief bent, compenseert dat niet voor de risico’s die veel en langdurig zitten met zich meebrengt", zegt Post. "Ook aan het vele zitten zal je dus moeten werken om de gezondheidsrisico’s van inactiviteit te beperken. De meeste werknemers weten wel dat ze veel zitten, maar als we inzichtelijk maken om hoeveel uur het gaat, is dat vaak toch een eyeopener.”

Bron: Arbo Unie

Lees meer op overzichtspagina Sociale veiligheid