De meest gelezen artikelen van 2021

De meest gelezen artikelen van 2021

Wat is het afgelopen jaar de meest geraadpleegde informatie op onze website? Met stip op nummer 1 staat beroepsziekte nummer 1: burn-out. Dat je als preventiemedewerker, arbocoördinator en HR manager met een breed scala aan onderwerpen te maken hebt, blijkt wel uit de gehele top 5: ISO 45003, nachtdienst, verdiepende RI&E en rouw op de werkvloer. 

1. Beroepsziekte nummer 1: Oververmoeid door het werk

Door: Bas Sorgdrager

Naar aanleiding van het rapport ‘Beroepsziekten in beeld’ van de Inspectie SZW en het ministerie van SZW gaat bedrijfsarts Bas Sorgdrager dieper in op de meest voorkomende beroepsziekten. Beroepsziekte nummer 1 is burn-out, ofwel de werkgebonden mentale vermoeidheid. Wat kan een werkgever doen en wat moet een werknemer doen? Het is heel herkenbaar, preventie lijkt simpel, maar in de praktijk lastig aan te pakken. 

2. ISO 45003: nieuwe norm voor structurele aanpak PSA

Door: Laurens Geense

Als aanvulling op de norm ISO 45001 wordt wereldwijd gewerkt aan de ISO 45003. Deze norm wordt een leidraad voor een structurele aanpak van werkdruk en ongewenste omgangsvormen op de werkvloer. Waarom is dit nu in tijden van onzekerheid en verandering zo belangrijk? Wat houdt de nieuwe norm in? En wat kun je er straks mee?

3. Gezond werken in nachtdienst

Door: Hardy van de Ven

Een verstoring van het dag-nacht-ritme kan de vitaliteit van medewerkers die nachtdiensten draaien aantasten. Hoe kom je erachter waar de grootste knelpunten zitten? Welke risico’s brengt het werken in nachtdiensten met zich mee en welke maatregelen kun je daartegen nemen?

4. De verdiepende RI&E: wat is dat en wanneer stel je die op?

Door: Joost Knaap

Soms is het nodig dat naast de basis RI&E ook een verdiepende RI&E uitgevoerd wordt. In welke gevallen is dat zo en wat zet je erin? En moet de verdiepende RI&E ook getoetst worden?

5. Rouw op de werkvloer

Door: Riet Fiddelaers-Jaspers

Opeens, maar soms ook verwacht, komt het bericht dat een van de medewerkers overleden is. Of iemand uit het gezin van een medewerker. Je schrikt er altijd van en daarna komt de vraag: wat nu? 

De praktijk