Wereldgezondheidsorganisatie neemt zitgedrag mee in beweegrichtlijnen

Gezondheidsmanagement
Nieuwsartikel
Voor het eerst is in de beweegrichtlijnen een advies omtrent zitgedrag opgenomen. Veel zitten brengt risico’s met zich mee en vergroot de kans op diabetes type 2, obesitas, hart- en vaatziekten, depressie en vroegtijdig overlijden.

Voldoende bewegen is belangrijk voor een goede gezondheid. We bewegen gemiddeld te weinig en zitten te veel. Daarom heeft de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) beweegrichtlijnen voor drie leeftijdsgroepen opgesteld. Het is voor het eerst dat een advies omtrent zitgedrag in de beweegrichtlijnen van de WHO is opgenomen. Daarmee zijn deze beweegrichtlijnen concreter dan die van de Gezondheidsraad.

De Wereldgezondheidsorganisatie heeft wetenschappelijk onderbouwde beweegrichtlijnen voor kinderen, adolescenten, volwassenen en ouderen opgesteld. In deze beweegrichtlijnen wordt advies gegeven over de hoeveelheid fysieke activiteit (frequentie, intensiteit en duur) die nodig is om gezondheidsvoordelen te bieden en gezondheidsrisico's te beperken.

Risico's van veel zitten

Voor het eerst is in de beweegrichtlijnen een advies omtrent zitgedrag opgenomen. Veel zitten brengt risico’s met zich mee en vergroot de kans op diabetes type 2, obesitas, hart- en vaatziekten, depressie en vroegtijdig overlijden. Het advies is: beperk de hoeveelheid tijd die zittend wordt doorgebracht en vervang met meer fysieke activiteit. Hierin is de WHO concreter dan de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad.

De drie leeftijdsgroepen waarvoor de WHO beweegrichtlijnen heeft opgesteld zijn kinderen en adolescenten in de leeftijd van 5 tot 17 jaar, volwassenen in de leeftijd van 18 tot 64 jaar en ouderen vanaf 65 jaar.

Beweegrichtlijnen

Kinderen en adolescenten krijgen het advies om minimaal 60 minuten per dag matig tot intensief te bewegen, minimaal drie keer per week op hoge intensiteit bewegen in combinatie met spier- en botversterkende oefeningen en om hun zitgedrag en schermtijd te verminderen.

Voor volwassenen gaat het om de hoeveelheid beweegtijd per week. Het advies is om wekelijks minimaal 150 tot 300 minuten matig intensief of 75 tot 150 minuten intensief te bewegen. Daarnaast omvat de beweegrichtlijn minimaal twee keer per week spierversterkende oefeningen voor alle grote spiergroepen. Het advies omtrent zitgedrag voor volwassenen is om het zitten te vervangen door fysieke activiteiten.

De minimale wekelijkse beweegtijd voor mensen van 65 jaar en ouder is hetzelfde als voor volwassenen. Dus minimaal 150 tot 300 minuten matig intensief of 75 tot 150 minuten intensief te bewegen. Aangeraden wordt om minimaal twee keer per week spierversterkende oefeningen te doen en minimaal drie keer per week balansoefeningen te doen. Dit is om het risico op vallen te verminderen. Ouderen moeten veel stilzitten voorkomen en dit vervangen door beweging.

De belangrijkste boodschap is een beetje beweging is beter dan geen. Bewegen hoeft niet per se in een sportsetting plaats te vinden. Sommige normale dagelijkse activiteiten vallen ook binnen de aangeraden beweegrichtlijnen zoals traplopen, wandelen, fietsen, tuinieren of klussen.

Bron: WHO

Lees meer op overzichtspagina Preventie