Kwart werknemers bloeit op door zelfstandigheid van thuiswerken

Het contact tussen managers en medewerkers is bij thuiswerken anders dan bij het werken op kantoor. De helft van de werknemers heeft thuis dezelfde productiviteit als op kantoor.

Nadelen van het thuiswerken heeft iedere werknemer die thuis werkt wel ervaren. Of het ging om het gebrek aan sociale contacten of om afleiding door gezinsleden. De interactie met collega’s en managers is heel anders en de verwachte productiviteit verschilt per bedrijf. Een kwart van werkend Nederland geeft aan op te bloeien door de zelfstandigheid die het thuiswerken vereist.

Managers nemen in de ogen van 27 procent van werkend Nederland vaak genoeg contact op om te vragen hoe het gaat. Managers in de juridische dienstverlening blinken hierin uit (59%), gevolgd door managers in ICT (48%) en in communicatie en media (47%). Voor 4 van de 10 werknemers geldt dat zij het gevoel hebben dat hun manager dezelfde productiviteit verwacht als op kantoor.

Zelfstandigheid
Een kwart van werkend Nederland geeft aan op te bloeien door de zelfstandigheid die het thuiswerken vereist, zoals het zelf indelen van de dag. Hier tegenover staat dat 11 procent van de medewerkers juist onzeker wordt nu zij thuis zelfstandig aan het werk moet. Tijdens het thuiswerken doet iedereen weleens een taak tussendoor, zonder dat de manager daarvan weet. Of het nu gaat om het huishouden of sportactiviteiten. Hieronder zie je welke activiteiten werkend Nederland tussen de werkzaamheden door doet.

Veel organisaties hebben thuiswerken deels of zelfs volledig omarmd. Daardoor wordt er veel meer vergaderd via videoconferenties. Het is natuurlijk prettig dat werkend Nederland via deze weg contact kan houden met klanten, mede-teamleden en met de manager. Er zijn echter ook nadelige aspecten aan videobellen te noemen. Zo vindt 13 procent van de werknemers het vervelend dat de manager het interieur kan zien tijdens het videobellen.

De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat veel kantoren tijdelijk zijn gesloten en dat het werkende leven totaal is veranderd. Dat maakt veel los. Deze crisis brengt onzekerheid met zich mee op de werkvloer, omdat organisaties niet goed weten wat de impact van de crisis op hun business precies gaat zijn.

Bron: ISBW – Het Nationale Management Onderzoek

Het nieuwe werken